loading...
حلقه صالحین شهید پلارک
حسین رجبی بازدید : 108 دوشنبه 07 مرداد 1392 نظرات (0)

بیانات در محفل انس با قرآن

 

 

اول ماه مبارك رمضان۱۴۳۴
بسماللهالرّحمنالرّحيم
خيلى متشكريم از برادران عزيز؛ قرّاء و تاليان و ذاكران عزيزى كه امروز اين جلسهى ما را معطر و نورانى كردند با كلمات شريفهى قرآن و آيات و ذكر الهى و ياد و مدح پيغمبر و اهل بيت (عليهمالسّلام). خيلى جلسهى خوبى بود امروز؛ از اول تا به آخر، بحمدالله جلسه، جذاب و مفيد و پرمغز و هنرمندانه بود؛ بخصوص بعضى از بخشهاى آن، كه حقيقتاً برجسته بود.
خداى متعال را شاكريم كه ما را با قرآنمأنوسكرد. جامعهى مسلمان ما تا قبل از سالهاى پيروزى انقلاب، با اينكه علاقهمند به قرآن بود، عاشق قرآن بود، اما مأنوس با قرآن نبود. اين هم از بركات انقلاب است كه جوانهاى ما، صاحبان صوت و ذوق و هنر تلاوت و استعداد و آمادگى براى فراگيرى، بحمدالله در اين ميدان وارد شدند و پيشرفت كردند. ولى اينها مقدمه است؛ مقدمهى براى فهم قرآن و تخلق به اخلاق قرآن. يك مسئله، مسئلهى احترام ظاهرى و پاسداشتن از حرمت قرآن است به معناى الفاظ قرآن، اصوات قرآنى؛ اين در جاى خود چيز محترم و مهمى است. مسئلهى بالاتر، تخلق به اخلاق قرآنى است؛سبك زندگىرا منطبق با قرآن قرار دادن.
يكى از عيوب ما و جوامع ما در طول زمان اين بوده است كه گاهى فرهنگ خود را متأثر ميكرديم از فرهنگ بيگانگان. كسانى اين را در ميان جامعهى ما و كشور ما بعمد ترويج كردند؛ ما را سوق دادند به سمت زندگى كسانى كه دل و جانشان خالى بود از نور معنويت؛ در سبك زندگى، در كيفيت پوشش، در كيفيت راه رفتن، در كيفيت معاشرتها و ارتباطات اجتماعى. اگر هم كسى به آنها اعتراض كرد، گفتند كه دنيا امروز اينجورى است. در حالى كه قرآن به ما مىآموزد: «و ان تطع اكثر من فى الأرض يضلّوك عن سبيل الله ان يتّبعون الّا الظّنّ و ان هم الّا يخرصون».(۱) آنچه كه انسان جا دارد آن را فرا بگيرد و اگر لازم بود، از آن تقليد كند، عبارت است از طريق هدايت؛«صراط الّذين انعمت عليهم»؛(۲) از خداى متعال ميخواهيم كه ما را هدايت كند به راه كسانى كه به نعمت الهى واصل و نائل شدهاند؛ اين است كه بايد از آن تبعيت و پيروى كرد. اما اينكه حالا اكثريت مردم دنيا اينجور حرف ميزنند، اينجور حركت ميكنند، اينجور رفتار ميكنند، ما بايد عقل خودمان را، دين خودمان را، هدايت الهى را معيار قرار دهيم براى رد و قبول. امت مؤمن و مسلم آن امت و ملتى است كه معيار را از قرآن ميگيرد، از هدايت الهى ميگيرد؛ اين ميشود معيار.
يكى از چيزهائى كه قرآن و هدايت الهى به ما تعليم داده است، تبعيت از داورى خرد و عقل انسانى است؛ اين هم قرآنى است. يعنى پيروى از آنچه كه عقل سليم به آن حكم كند و قضاوت عقل پشت سر آن باشد، اين هم يك امر قرآنى است، اين هم امر دينى است؛ اينها شد معيار. آنچه كه بندگان برگزيدهى خدا، معصومين عندالله به ما ياد دادند، اين ميشود معيار؛ معيار اينها است. اينكه حالا مردم كشورهاى غربى، مردم مادى، مردم فلان بخش از دنيا، در رفتارشان، در اعمالشان، در مسائل زندگىشان، در ارتباطاتشان، در تشكيل خانواده، اينجور عمل ميكنند، ما هم بايد اينجور عمل كنيم، اين خطا است.
هدايت قرآن را بايد در زندگى خود حاكم كرد. ما بحمدالله هم قرآن را داريم، هم كلمات اهلبيت (عليهمالسّلام) را داريم؛ كه «انّى تارك فيكم الثِّقْلَيْن» يا«انّى تاركفيكم الثَّقَلَيْن»؛(۳) دو چيز گرانبها را در بين شما گذاشتم. هر دو بحمدالله در اختيار ما است؛ بايد از اينها استفاده كنيم، جامعه را بر اساس اينها شكل دهيم. اين جلسهى قرآن، اين آموزش قرآن، اين تجويد قرآن، اين حُسن تلاوت قرآن با نغمههاى خوب، با صداى خوب، همه مقدمه براى اين است. اين را به چشم ذىالمقدمه نگاه نكنيم، اين مقدمه است؛ از اينجا بايد وارد شد و با قرآن انس گرفت.
بحمدالله امروز جامعهى ما با قرآن مأنوس شدهاند. البته ما به اين قانع نيستيم؛ ما معتقديم همهى آحاد جامعه بايد با قرآن ارتباط برقرار كنند، بتوانند قرآن را بخوانند، بتوانند قرآن را بفهمند، بتوانند در قرآنتدبركنند. آنچه كه ما را به حقايق نورانى ميرساند، تدبر در قرآن است؛ و اين حفظ قرآن كه بحمدالله امروز در بين شما جوانها، در بين جوانهاى كشور، در سرتاسر كشور رواج پيدا كرده است، يك مقدمهى خوبى است براى تدبر. يعنى حفظ و تكرار و انس با آيات كريمهى قرآن و پىدرپى آيات الهى را مورد توجه قرار دادن، موجب ميشود كه انسان بتواند در قرآن تدبر كند.
اميدواريم خداوند متعال جامعهى قرآنى كشور را روزبهروز پيشرفتهتر كند، موفق‌تر كند و به اساتيد عزيز قرآن انشاءالله توفيق دهد كه بتوانند جوانان بيشترى را تربيت كنند؛ و كشور ما و ملت ما را با قرآن زنده بدارد. پروردگارا! حيات ما را حيات قرآنى قرار بده؛ مرگ ما را مرگ در راه قرآن قرار بده؛ ما را در قيامت با قرآن محشور كن. پروردگارا! لطف و فضل خودت را بر كشور ما، بر ملت ما، بر همهى كشورهاى مسلمان و بر امتهاى اسلامى نازل بفرما.
والسّلام عليكم و رحمةالله و بركاته


۱- انعام: ۱۱۶
۲- حمد: ۷
۳- بحارالانوار، ج ۲، ص ۲۲۶

 

منبع : پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

حسین رجبی بازدید : 109 یکشنبه 22 بهمن 1391 نظرات (0)

 

بيانات رهبر در ديدار فرماندهان و جمعى از كاركنان‌ نيروى هوائى ارتش جمهورى اسلامى ايران‌

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم‌
 خيلى خوشحالم كه بحمدالله در موعد هر ساله بار ديگر با شما برادران، فرزندان، جوانان عزيز، از نيروى هوايىِ سرافراز ارتش جمهورى اسلامى ايران، ملاقات ميكنم. خيلى خوش آمديد همه‌تان. سرودى هم كه اجرا شد، شعرْ خوب، آهنگْ خوب، اجرا خوب، مضامينْ عالى؛ ان‌شاءالله كه دلهاى ما و شما همواره برخوردار باشد از نفحات رحمت و هدايت الهى كه اين مهمترين پشتوانه است.
 با يك نگاه متعارف و معمولى به نيروى هوايى ارتش جمهورى اسلامى ايران در طول اين سالهاى متمادى، انسان حقايق مهمى را درك ميكند. يك روزى بود كه شما حتى يك قطعه‌ى هواپيماهايى را كه در اختيار داشتيد، نميتوانستيد و اجازه نداشتيد تعمير كنيد و روى آن كار كنيد. امروز شما هواپيماى آموزشى ميسازيد؛ جنگنده ميسازيد؛ شبيه‌ساز ميسازيد؛ كارهاى مهمِ رادارى انجام ميدهيد؛ قطعه‌هاى پيچيده را توليد ميكنيد. جريان عظيم استعداد و عشق و ابتكار و حركتِ در جهتِ خودباورى و خودكفايى در نيروى هوايى، در كل ارتش، در نيروهاى مسلح و در سراسر كشور، يك جريانى است كه امروز حتى مخالفين جمهورى اسلامى، دشمنان جمهورى اسلامى هم نميتوانند منكر آن بشوند. نظام سلطه كه به كمك زر و زور و به كمك سلاح و تهاجم نظامى تلاش كرده بود اختيار ملتها را و كشورها را در سراسر دنيا در دست بگيرد و بباوراند كه ملتها بدون تكيه‌ى به ابرقدرتها و صاحبان زر و زور - كه پشت سرشان هم كمپانى‌هاى صهيونيستى و غيرصهيونيستى صف كشيده بودند - نميتوانند راهى به عظمت و شخصيت و هويت و استقلال پيدا كنند، شما اين را در هم شكستيد. امروز شما ملاحظه كنيد؛ ملت ايران را مقايسه كنيد با ملتهايى كه سى سال در سيطره‌ى قدرت آمريكا بودند؛ ببينيد شما كجاييد، آنها كجايند. ملت ايران سى سال حرف مستقل خود را گفت؛ سخن حق خود را تكرار كرد؛ به سلطه‌گران «نه» گفت و اينجاست. دولتهايى، ملتهايى هستند و بودند كه در اين سى سال در سيطره‌ى آمريكا بودند - دولتهاى سرسپرده‌ى آمريكا كه ملتهاشان را زير پاى سلطه‌گران انداخته بودند - آنها هم هستند؛ ببينيد آنها كجايند، شما كجاييد. ملت ايران با حركت خود، با استقلال خود، با خودباورى خود، با توكل به خدا، اثبات كرد كه ميتوان و ميبايد در مقابل سلطه‌ى بيگانگان و سلطه‌جويان ايستاد و ميتوان ايستاد. اين را ملت ايران اثبات كرده است. سى سال پيش ملت ايران در قافله‌ى علم و تمدن و پيشرفت و فناورى و نفوذ سياسى كجا بود؟ امروز كجاست؟ به بركت ايستادگى، به بركت توكل به خدا، به بركت به ميدان آوردنِ همه‌ى استعدادهاى خود؛ اين يك تجربه است؛ هم براى خود ملت ايران و نسلهاى آينده تجربه است، هم براى ملتهاى ديگر تجربه است و نيروى هوايى جمهورى اسلامى يكى از نمونه‌هاست در اين ايستادگى و حركتى كه متكى به خودباورى بود. اين را بايد ادامه بدهيد. ما ملت ايران بايد اين را ادامه بدهيم. اين راه، راه پربركتى است.
 
 
به ادامه مطلب بروید . 

 

حسین رجبی بازدید : 171 یکشنبه 22 بهمن 1391 نظرات (0)

 

بیانات رهبری در دیدار مسئولان نظام و میهمانان كنفرانس وحدت اسلامی

۱۷ ربيع‌الاول ۱۴۳۴‌؛ سالروز میلاد پیامبر مكرم اسلام صلوات‌الله‌علیه‌وآله

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌
 تبريك عرض ميكنم اين عيد سعيد و بزرگ را به همه‌ى شما حضار محترم، ميهمانان عزيزى كه از كشورهاى ديگر در اينجا تشريف دارند، و سفراى كشورهاى اسلامى، و همچنين به همه‌ى ملت بزرگ ايران كه محبت و پايبندى خود را به ارادت به مقام نبوت در عمل به اثبات رساندند. همچنين تبريك عرض ميكنم به همه‌ى امت اسلامى كه بر محور نام مبارك پيامبر اسلام احساس اتحاد و يگانگى ميكنند. همچنين تبريك عرض ميكنيم اين عيد سعيد را به همه‌ى آزادگان عالم؛ كه حقيقتاً بشارت ميلاد پيغمبر و بركات الهى كه بر اين ميلاد بزرگ مترتب شده است، متعلق به همه‌ى آزادگان عالم است؛ همه‌ى انسانهائى كه به دنبال آزادگى و عدالت و دست يافتن به ارزشهاى والاى الهى‌اند.
 
به ادامه مطلب بروید .

 

حسین رجبی بازدید : 150 یکشنبه 22 بهمن 1391 نظرات (0)

 

بیانات رهبری در دیدار مردم قم

در سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌
خوشامد عرض ميكنم به همه‌ى برادران و خواهران، جوانان عزيز قم، روحانيون، طلاب محترم، علماى بزرگوار، كه به اين مناسبت بسيار مهم، بار ديگر فضاى حسينيه‌ى ما را سرشار كرديد از شور و عاطفه و احساس و تعقل. ياد آن خاطره‌ى فراموش‌نشدنى را، نوزدهم دى ماهِ ماندگار در تاريخ را، بار ديگر زنده كرديد. و تشكر ميكنيم از برنامه‌اى كه اجرا شد؛ سرود خوش‌مضمونى كه برادران و خواهران تكرار كرديد و خوانديد.
 
به ادامه مطلب بروید . 
درباره ما
**بسم الله الرحمن الرحيم** شرح جلسات حلقه و فعاليت ها براي اطلاع رساني به دوستان عزيز و اعظاء حلقه در اين سایت قرار داده مي شود.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما حلقه ی صالحین چه مقدار در رفتار افراد تاثیر دارد؟
    بنر و لوگو ما

    برای دریافت کد بنر ما بر روی بنر زیر  کلیک کنید .



    امار
    آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 45
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 41
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 375
  • بازدید ماه : 824
  • بازدید سال : 5,794
  • بازدید کلی : 93,770